الثلاثاء، 4 يونيو 2013

الحلقة الأولي من : سحر إسود

أنـــا مــش مجـــنوتة ولا مـــريضة .. أنـــا كويـــسة جداً .. بس المشــلكة اللي حواليا مش مصدقين .. أنــا دلــوقتي عــاقلة كـــتير .. حــاجة غــريبة دخلـــت حـــياتي و غـــيرتــها مش أكـــتر .. بس فــيّ نــاس مبتحبش إنك تتغير أو تحــاول تتــغير .. أنــا هثبت إني أكـــتر واحدة عــائلة في البيـــت ده .. أنــا هثبت إن دي حقيقة مش خيــال .. كُل حاجة هتبان كأنها سحــر .. بس هو أصلاً فيّ حاجة إسمها سحر .. ؟!

الحكــاية بدأت من سنتـين كده .. لما كُنت أتفه من التفاهه نفسها .. محدش يستغرب إني بقول كده علي نفـسي .. أصل دي الحقيقة .. 

كانت كريمة عائلة الصيفي بين قوسين (أنـا) .. مي نادر الصيفي .. لسه متخرجة من كلية الفنون الجميلة .. و إتعملت أكبر و أعظم حفلة فـي مصر لتخرج إبنه نادر الصيفي صاحب أكبر كُل حاجة في البلد ..
حفلة كانت بتجمع أكبر رجال الدولة " و عيالهم " .. و فجأة إتحولت الحفلة .. لكبار الدولة فقط و إختفي العيال ..
طلعنا ع الساحل و بدأت الحفلة الصح بقي .. خمور و مخدرات و كُل ما لذ و طاب xD
و حان الآن الوقت للتعرف علي أصدقاء الجمال أوي دول :)

مازن ( ميزو ) : كان خطيبي من سنتين .. و مكملناش مع بعض شهرين .. سبب الخطوبة والدي .. السن 25 سنة .. فاشل سياسة و إقتصاد .. و بيعدي بالكوسة 

سلمي ( سيمو ) : أنتيمتي منذ الصغر .. تتمتع بنسبة غباء لا تحسد عليها .. السن 21 سنة .. إتخرجت معايا و الحمد لله ..

لارا ( لوكا ) : سايكو و مجنونة .. عشان كده بنقولها يا لوكا .. السن 22 سنة

مصطفي ( صاصو ) : لسه متعرفين عليه و إحنا مسافرين الساحل .. من الإيمو .. غامض و مريب و معنديش معلومات عنه

جيرمين ( جيري ) : صاحبة صاصو و معاه دايماً .. منعرفش إيه علاقتهم ببعض .. من الإيمو .. تحس إنها عاملة حاجة و مستخبية
دول أصحابي اللي دايماً معايا مع إني أعرف غيرهم كـــتير .. عدت حفلة عادية شُرب و رقص و قرف .. رجعت البيت بعد يومين
حفلة بقي .. و الطبيعي محدش إتكلم ..

رجعت البيت لقيت رامي و علياء بس اللي موجودين .. حاولت بقدر الإمكان مشوف علياء خاااااالص
دخلت رامي أوضته عشان أقعد معاه شوية

رامي :: إيه ده  .. ميويتي أخيــراً جيتي .. وحشتيني .. إيه الغيبة دي كُلها ..
مي : و إنت كمان واحشني ياض يا مورو .. إيه اللي مقعدك في البيت .. مش عوايدك أشوفك في البيت في الإجازة ..
رامي :: لأ أنا لسه راجع من شويه .. كُنت عايزك في موضوع كده 
مي : عايز إيه يا سوسه يا صغير إنت .. أكيد البت بيري بتاعتك اللي قرفاني دي .. مالها قول
رامي :: يا سلام عليكي يا ميرو يا فاهماني إنتي ..

قعد رامي يتكلم .. بس أنا كُنت سراحانة في حاجة .. كُنت بفكر في صاصو و جيري .. و قد إيه كلامهم كان غريب .. تحس إنهم بيتكلموا لغه تانية .. و فجـأة قمت من مكاني
مي : مورو .. بس نكمل كلامنا بعدين ..

و مسكت موبايلي و إتصلت ب صاصو ::
صاصو إزيك عامل إيه .. 
بقولك إيه رأيك نخرج النهارده .. 
مش عارفة نروح فين إختار إنت .. تمام .. هبعتلكـ عنوان البيت تيجولي .. قشطة .. علي 9 كده .. سلام

بعد ما كلمت صاصو كلمت سلمي و قلتلها علي الخروجة ,, طبعاً قعدت تقولي إنتي مجنونة .. إنتي هتخليهم إصحابنا ولا إيه .. و قالتلي هتجيب ميزو و تيجي .. مع إني مكنتش عايزة .. بس قلت يلا .. أهو يفك عن نفسه شويه
دخلت نمت و مصحتش غير علي الساعة 8 .. قفشت فلوس من خزنة بابا .. ونزلت لقيت صاصو و جيري مستنين .. عدينا علي سيمو و لقيت ميزو معاها .. قالهم صاصو يسيبوا عربياتهم و يركبوا معانا عربيته .. ركبوا و خرج صاصو من القاهرة .. و فضل يمشي كتيير أوي .. لغايه ما وصل مكان كده و دخل وسط الصحراء .. لقينا هناكـ نار و مسرح و ناس كتير شبه صاصو و جيري ..

كانت حفلة جامدة أوي .. كان واضح أوي إن صاصو ليه كلمة علي اللي موجودين و إنهم كلهم عارفينه .. وقف صاصو علي المسرح و بدأ يتكلم كلامه كان غريب ,, و الأغرب إنهم فاهمينه
نده صاصو علينا و خلانا نطلع ع المسرح .. قال صاصو بـ صوت هادي :: بتصدقوا في السحر .. ؟؟
بصينا كُلنا لبعض .. كلهم قالوا آه .. طبعاً في سحر ..
ضحكت أنــا بصوت عالي .. خلي كُل الأغاني تقف .. و الناس كلها تبصلي .. و قلت :: إنت مجنون يا إبني إنت وهي .. عبط إنتوا ولا عبط .. بطلوا هبل شوية .. بلا سحر بلا هبل .. و قعدت أضحكـ ضحكـ هستيري

و ندمت بعد كده إني ضحكت ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق