الجمعة، 5 يوليو 2013

قصــة قصيرة " عايش علي الذكري "

قصــة " عايش علي الذكري "

إســـــمعوا الأغنية دي و إنتوا بتقروا القصة :)

واحد قاعد في جنينة و مـاسك صورته مع واحدة و كـانوا بيضحكوا و قدامه صندوق مليان صور و ورق :
هــو : حبيبتي بجد وحشتيني و مش قادر علي البُعد خـلاص .. نفسي ترجعي لحُضني تاني ..
أمـه جاية من وراه : خــلاص إنساها يا إبني .. عيش حياتكـ بقي متقطعش قلبي ..
هو قـام و مشي و هو بيقول في نفسه : كُل يوم نفس الكلمتين .. خلاص حفظتهم .. رجع آخد الصندوق  و الصورة و طلع أوضته .. و حط كُل الصور و الورق علي السرير ..  و قعد يبص علي كُل صورة و يضحك .. و الضحكة إنتهت بدمعة علي خده نزلت بسرعة كأنها هربانة .. نام علي الصور .. و رجع بذاكرته لورا ..
فلآش باكـ ..
هو : حبيبتي .. عايز أقولكـ حاجة :) ؟؟
هي : إممممم .. حاجة حلوة ولا وحشة ؟؟
هو : مش عارف و الله .. أقول ولا أغور ؟؟ :D
هي : قول يا حبيبي طبعاً .. إنت تقول من غير مـا تسأل .. :)
هو : تتجوزيــني ؟؟ :)
هي هزت راسها بمــوافقة :)

فاق من ذاكرته و مسكـ صورة تانية لــيهم مع بعض .. هو بالبدلة و هي بالفستان الأبيض ..
فـلآش بـاك
هو شايلها و بيلف بيها
هـي : نزلني يا مجنون الناس بتتفرج علينا ..
راح منزلها و قال : هخليهم يتفرجوا علينا بجد ..
راح شايلها و خرج بيها من الفرح وسط ضحكات النــاس .. أول مــا وصلوا بيتهم خدها في حُضنه وقالها :
عــارفة .. أنــا بحمد ربنـا إني لقيتكـ .. أنــا أصــلاً بتمناكي من زمان .. من ساعة ما كُنتي بتعزفي مزيكا علي الكمـان .. أول ما شُفتكـ حسيت إني عارفكـ .. قُلت الحمد لله حلمي إتحقق .. و لقيت كُل اللي أنــا عايزه .. و من أول لحظه قلبي حبكـ .. أنــا أصـــلاً بحبك <3

دموع صامتة تنزل من عيونه .. فلآش باك
هي : حبيبي أنــا نازلة رايحة مشوار النهارده ..
هو : طب أنـا هعدي عليكي أوديكي ..
هي : مــاشي يا حبيبي :) .. متتأخرش عليها
هو بيسوق و بيكلمها : معلش يا حبيبتي مسافة السكة و هكون عندك
وصل عندها وركبت إديتله ورقة و قالتله إقراها .. حطها في جيبه و قال هقراها بعدين .. و هو بيسوق سرح .. مفاقش غير علي صوت صرختها : حــــآآسب ..
و هو فعــلاً حـــاسب .. بس دفع التمن غالي أوي ..
هو قاعد في المستشفي و إيده متجبسه .. و قاعد يسأل هي فين .. حد يطمني .. قالوا في العمليات .. قعد يدعي و ينادي يا رب .. بعد كده طلع الورقة من جيبه لقاها مكتوب فيها : بقالك فترة سرحان .. و غريب و كمــان بعيد ..
و قبل ما يمكل الورقة لقاها خرجت من العمليات بس وشها كان متغطي .. قعد يصرخ و ينادي عليها لغاية ما بعدوه عنها .. لاحظ إن إيديها قافلة علي حاجة .. مسكها و فتحها وقعت منها ورقة فتحها لقاها مكتوب عليها " وحشتني "

صحي من ذكرياته علي صوت دموعه .. وفي إيده ورقة وحشتني .. يا خسارة ضاعت حبيبته و حلم عُمره .. أصل صعب تلاقي حاجة بتحلم بيها و تضيع منك في دقيقة .. قال يا رب .. و نــام زي كُل يوم .. علي ذكري صور .. و ورقة بتقول وحشتني  ..

انا واحدة عاديہ - لـِ شيري محمد

الثلاثاء، 2 يوليو 2013

الحلقة 8 من سحر إسود


إترسمت علي وشي معالم الخوف و الرُعب .. و سكــت .. مش فاهمة حاجة .. مش عارفة حاجة .. و فجأة .. محستش بنفسي ولا بأي حاجة .. وقعت و إغمي عليا ..  شُفت ماما بتقولي مش قُلتلكـ إجري .. و سمعت صرخة .. بعد كده فقت علي صوت صاصو ..

صـاصو " مي .. فوقي .. مي .. مـــــــــي "
و رش مياه علي وشي تاني .. بدأت أحركـ عيني ..

و قال صاصو " الحمد لله .. الحمد لله .. إنتي كويسة .. ؟ "
هزيت راسي بمعني إني كويسة .. عدت لحظات من السكوت .. دارت عيني فيها في كُل مكان حواليا ..
صـاصو " جـيري جريت .. معرفش راحت فين "
مي " صـاصو .. هو إيه اللي بيحـصل "
سكـت صاصو و نظرات الألم في عينه ..
صـاصو " هدخل أغير هدومي بسرعة و جاي .. متتحركيش من هنا "


عدت لحظات قليلة حستها كـأنها سنين .. فــضلت أتفرج علي كُل حاجة حواليا من مكـاني .. المكان في الشمس غير المكان بالليل خـالص .. عيني جت علي صورة كبيرة متعلقة لأشخاص مش باينة ملامحهم من بعيد .. جاية أقوم أشوف الصورة .. جه صاصو بهيئة مختلفة تماماً .. لابس عادي زي أي حد .. من غير كُحل .. ولا حلقان .. اللي يشوفه ميقولش عليه من الإيمو خـآآلص .

خـرجت معاه من القـصر و أنا مستغربة .. و ببصله بإستغراب .. شاب ملامحه جميلة جداً .. شكله مستواه كويس .. ليه بيعمل في نفسه كده .. 


صاصو "أنـا عارف إنك مستغربة .. وكان نفسي أفهمك حاجة .. بس أنا مش هقدر "

مي " ليه مش هتقدر "
صـاصو " خـايف "

مي " من إيه يا مصطفي .. ؟ "
صـاصو " آآآآآآ ...... "

مي " من جيري ؟ "
صــاصو في خوف و عصبية " بصي يا مي .. مش هتفهمي .. ولا عُمرك هتفهمي .. واحدة زيك عُمرها ما هتفهم .. أنا لازم أمشي "

و مشي صـاصو بسـرعة و وقف تاكسي و ركب .. ما زلت مذهولة من كلامه .. مفكرتش حتي أمشي وراه بالعربية .. فـضلت مكاني لفترة طويلة .. متحركتش من مكاني غير لما حسيت إني هموت من الجوع .. بقالي مدة مأكلتش حاجة .. اللي حصل لـ لارا و اللي بيحصل دلوقتي نساني كُل ده ..

رُحت علي أقرب محل أكل موجود .. و اللي فاجئني لقيت صاصو هناكـ .. مش رايح ياكل .. ده شغال هناك .. وقفت عشان أطلب الأكل .. بس وقفت ساكتة .. عيني في عين صاصو و محدش فينا إتكلم .. عين صاصو كانت مختلفة .. كانت مليانة بالخوف .. بالحياة و الأمل .. مش الرُعب و البرودة زي لما بنكون مع بعض .. 


إتكلمنا إحنا الإتنين في نفس الوقت و قُلنا نفس الكلمة
" إنت بتلبس عدسات .. ؟ "
" إنتي بتلبسي عدسات .. ؟ "


بعد كده طلبت الأكل .. و قعدت أستني الأكل لغاية ما ييجي  .. لقيت مكتبة قدام محل الأكل خرجت جبت كراسة رسم .. و أقلام .. و رجعت و قعدت وكان لسه الأكل مجهزش .. إتعودت دايماً لما أبقي خايفة أو محتارة .. أرسم أو أغني .. عشان أتشغل شوية عن اللي مخوفني .. فضــلت أشخبط في الورق و مش عارفة أنـا برسم إيه ..
بعد شوية .. الأكل جه .. صاصو هو اللي كان جايبه مع إني حاسة إن ده مش شُغله ..
بصــيت للرسمة اللي رسمتها .. و بص صاصو للرسمة .. بعد كده بصينا لبعض و سكتنا من الذهول .. الرسمة كـانت لجيري .. مكانش ده اللي مخلينا مذهولين .. السبب كـان .. 



الاثنين، 1 يوليو 2013

الحلقة 7 من سحر إسود

و قعدت تضحكـ جيري بـصوت عـالي .. و ضحكتها رنت في كُل حته في القــصر .. و فجأة ، لقت مي إيد بتهزها : مي .. مي .. إيه يا بنتي أنــا بكلمك ..

مي " إيه .. أنــا فين .. ؟ "
لوكا(لارا) " إحنـا في المستشفي .. إنتي نسيتي الحادثة .. العربية اللي خبطتني "
مي إتكلمت في ذهول" و فين جيري يا لارا .. " ؟

" و دي إيه اللي هيجيبها هنا "
" أنــا كُنت معاها في القصر يا لارا "
" بقولك إيه أنــا بخاف .. و بلاش تخوفيني بقي عشان أنـا خايفة من ساعة الحلم اللي حلمته "
" حلم إيه يا لارا "
" إيه لحقتي نسيتي .. إني شُفت جيري في المراية .. و مسكتك قلتلك بلااش جيري يا مي .. بلاش .. "
" لارا ده مكانش حلم .. "

سكت أنا و لارا بدخول الدكتور .. كانت لارا بتبصلي بفزع .. و أنـا قاعدة مش فاهمة حاجة .. اللي فاكراه إني كنت في القصر مع جيري و صـاصو ..
قمت .. مسكت تليفوني .. كلمت صاصو ..

مــي : إنتوا فين دلوقتي ؟
صـاصو : في القصر القديم ..
مي : إســتنوني أنــا جيالكم . .
صــاصو : حد معاكي ..
مي : لآ لوحدي يا صاصو ..
صــاصو : تمام مستنينكـ ..
مي : مصطفي .. الحوار ده محصلش بينا قبل كده ..
صاصو : إسمي صاصو متقوليش الإسم ده .. مستنيــنكـ .. 


و قفل قبل ما أقول أي حاجة .. و فعلاً نزلت و ركبت عربيتي و رحت ع القصر القديم .. كـانوا لوحدهم .. فـضلنا ساكتين .. مقطعتش أنـا السكوت زي المرة اللي فاتت .. جيري هي اللي قطعته و قالت في ثبات ..

جـيري " شُفتي أنـا أقدر أعمل إيه ؟ .. و محدش حس .. كأنه حلم .. صح "
" يعني .. كُل ده مكـانش حلم "
" أيـوة .. تحبي تجربي تاني " و إبتسمت جيري إبتسامة خبيثة
" لا بلاش يا جيري أرجوكي .. بلاش تاني .. بس أنــا عايزة أعرف .. إزاي ؟ "
" سحر .. بس سحر اللي يدخل فيه ميخرجش .. كُل حاجة بتمنها "
" و ليه أنـا اللي بشوف كل اللي بيحصل .. وليه لارا كمان بتشوف اللي بشوفه "
" اللي شاف الموت بس هو اللي هيحس بسهولة .. و إنتي شوفتي الموت في الحادثة بتاعة مامتكـ .. فاكرة .. ؟ "

فـلآش باكـ
مي .. و مامتها .. قاعدين بيضحكوا .. و ..

فجأة مي بتقول .. " كفاية .. متعمليش كده تاني مش عايزة أفتكر .. "
" خلاص براحتكـ أنــا قُلت أفكرك "
" طب و لارا يا جيري شافت الموت إزاي ؟ "
" كُل حاجة في وقتها يا ميرو .. متستعجليش "
" بس أنــا عايزة أفهم "
صرخت جيري بصوت مخيف رن في أرجاء القصر " قُلت كُل حاجة في وقتها "


سكت أنــا من الخوف .. و الرهبة .. مش فاهمة حاجة و عايزة أفهم .. بس خايفة أسـأل .. بعد لحظات من السكوت .. نادت جيري علي صاصو ..
أول مرة بجد أركز مع صاصو .. حسيت في عينيه خوف .. بيطيع أوامر جيري بدون نقاش .. و كأنه مغيب .. مسكت دماغي و ضغطت عليها بقوة .. معقول ده بيحصل ..

قُلت بصوت غير مسموع : " إزاي .. هو فيّ حاجة إسمها سحر .. ؟ "
إبتسمت جيري إبتسامة واسعة و قالت " أيــوة .. فيّ سحر "

إترسمت علي وشي معالم الخوف و الرُعب .. و سكــت .. مش فاهمة حاجة .. مش عارفة حاجة .. و فجأة ..............