و أنــا نايمة شُفـــت حاجات غـــريبة أوي .. شُفت مــاما .. و إخواتـــي .. شُفت ناس غريبــة ..
و اللي خوفـــني .. إني شُفت جيــري بتضحكـــلي ضحكتها المخـــيفة دي ..
و قُمت من النـــوم مفزوعــة .. الـــساعة لسه 7 .. إزاي 7 .. أنــا نمت 10 دقايق بس .. هو إيه اللي بيـحصل ..
مــعرفتش أنــام تاني .. نزلـــت الجـــنينة لقيـــت حد قـــاعد عند البيـسين .. رُحت أشــوف مـــين .. لمــا قربــت لـــقيتها جـــيري .. زعــقت و قُلت .. جـــيري إيه اللي جــابكـ هنا ؟؟ و دخـــلتي إزاي .. ؟؟
إبتـــسمتلي جــيري إبـــتسامة باردة حسستني كأني جــبل تلج واقف .. لقــيت فجــأة إيد بتتحط علي كــتفي ببص لقيتها ماما ..
إتفــزعت .. إزاي .. ماما ماتت و أنــا عندي 7 سنيــن ..
بـــصتلي مــاما بــ حنــان و قـــالت بصــوت مقطـع و ضـــعيف : إجــ ـ ـ ـري .. إجـــرري ..
أنــــا إتفزعت و جريت ناحية البيــت .. وصـــلت بـــسرعة و قفلت البــاب .. في مراية متركــبة جنب الباب .. عيني جت فيها ملقتش صورتي .. كـــانت جــــيري واقفة بــتضحكـــلي .. فجـــــــأة سمعــــت صوت ضحكــة جيـــري بترن في الـــبيت كُله ..
فــــضلت أصــــــــــــــــــــرخ بــــصوت عــــــــالي و أقـــول :: إبــــعدي عني إنتي عايزة مني إيه ..
فجــــاة لقــــيت البـــيت كُله حوالـــيا .. بعد كده محـــستش بحاجــة .. ضــلمة و هدوء في كُل ناحية .. كُل اللي شايفاه جيــري واقفة بعيد بتضحكــلي .. بعد كده إختفـــت جيري من قدامي .. و إختفت كُل حاجة ..
بعد يومــين صحـــيت لـــقيت نفــسي فــي أوضــة كُل حاجة فيها لونها أبيض .. و لقيت واحدة واقفة جـــنبي بـــتقولي : حمد الله ع الســلامة يا قــلبي .. قلقتــينا عــليكـي .. ... طلعت الواحدة دي بعد ما ركزت علياء مرات بابا ..
بعد كده ساعدتني علياء و نانــسي إني أقعد .. بعد كده قُلت :: هــو .. هــو إيـه اللي حــصل .. ؟!
لقـيت نانـسي بتـقول : إحنــا لقـــيناكي قاعدة عند المـــراية اللي عند البــاب اللي بيودي للجنينة و بتصـرخي و بتقــولي إبعدي عني .. سيبيني في حالي و بعد كده أغمي عليكي ..
حُسام : نـــوع جديد ده ولا إيــه يـــا مــيرو .. ؟؟ مش تقولــي آجي أضرب معــاكي .. اللي يضرب لوحده يتعب .. هههههههه ..
بصـــتلهم بــ قرف و سكــت .. بعد كده جــت كـــتيبة من الدكاترة و عملوا الواجــب و زيادة شوية .. و قعدت يــوم تــاني في المـــستشـــفي و بعد كده روحت .. يا دوب وصلت الـــبيت لقـــيت موبايلي مليان رسايل و رنات من إصحــابي ..
لبست بسرعة و أنــا قاعدة قدام المراية بظبط شعري و بحط مكياج .. لقـيت قُدامي واحدة تانية مش أنــا .. لقـــيت جيـــري بنــفس إستايل شعري و لونه .. و نفـــس لبسي و نفــس المكياج اللي أنــا حطاه .. بس الفـــرق إبتسامتها المرعـــبة المرســومة بوضوح في المراية .. متحركـــتش من مكــاني .. مديت إيدي و لمـــست الصورة اللي فــي المـــراية .. و اللي خلاني أقرب أكتر من المراية .. إن ملقتش أي إنعكــاس لإيدي في المراية .. و فجــاة إنفتح باب أوضتي ..
بصـــيت ناحية الباب لقيت نانسي .. ببص في المراية لقيت صورتي عادي .. شيلت إيدي من ع المراية .. و قلت : فيّ حاجة إسمها نخبط ع الـباب ..
نـانسي بــ لا مبالاة :: sorry ... ميزو و لوكا و سيمو تحت عايزيــنكـ ..
مي :: لوحدهم ؟؟
نــانسي : لأ معاهم الـــعفاريت .. و ضحكت بصــوت عالي و خــرجت ..
نزلـــت لقيتهم قاعدين .. إستـــقبلوني إســـتقبال حــار جداً ,, و عرفت إنهم كانوا ممنوعين إنهم يجولي المســتشفي .. أصــل وجودي فيها كان سري للغاية .. و بابا مكانش عايز حد يعرف حاجة ..
و بعد كده طلعت خدت شنطتي .. و بــصيت في المراية .. لقيت صورتي عادي .. بعد كده نزلت .. ركبــنا العـــربية بتاعتي و سابوا عربياتهم عندي في البيت ..
مي : ما هو جراج أبوكوا هو .. وقعدنا نضحكـ ..
بعد كده قالت لوكا ( لارا) في فزع :: إيه ده يا مي .. ؟
مي : إيه .. مالكـ يا سايكو ؟
لوكـا ( لارا) و هي بتبص في مراية العربية في ذعر : ............
و اللي خوفـــني .. إني شُفت جيــري بتضحكـــلي ضحكتها المخـــيفة دي ..
و قُمت من النـــوم مفزوعــة .. الـــساعة لسه 7 .. إزاي 7 .. أنــا نمت 10 دقايق بس .. هو إيه اللي بيـحصل ..
مــعرفتش أنــام تاني .. نزلـــت الجـــنينة لقيـــت حد قـــاعد عند البيـسين .. رُحت أشــوف مـــين .. لمــا قربــت لـــقيتها جـــيري .. زعــقت و قُلت .. جـــيري إيه اللي جــابكـ هنا ؟؟ و دخـــلتي إزاي .. ؟؟
إبتـــسمتلي جــيري إبـــتسامة باردة حسستني كأني جــبل تلج واقف .. لقــيت فجــأة إيد بتتحط علي كــتفي ببص لقيتها ماما ..
إتفــزعت .. إزاي .. ماما ماتت و أنــا عندي 7 سنيــن ..
بـــصتلي مــاما بــ حنــان و قـــالت بصــوت مقطـع و ضـــعيف : إجــ ـ ـ ـري .. إجـــرري ..
أنــــا إتفزعت و جريت ناحية البيــت .. وصـــلت بـــسرعة و قفلت البــاب .. في مراية متركــبة جنب الباب .. عيني جت فيها ملقتش صورتي .. كـــانت جــــيري واقفة بــتضحكـــلي .. فجـــــــأة سمعــــت صوت ضحكــة جيـــري بترن في الـــبيت كُله ..
فــــضلت أصــــــــــــــــــــرخ بــــصوت عــــــــالي و أقـــول :: إبــــعدي عني إنتي عايزة مني إيه ..
فجــــاة لقــــيت البـــيت كُله حوالـــيا .. بعد كده محـــستش بحاجــة .. ضــلمة و هدوء في كُل ناحية .. كُل اللي شايفاه جيــري واقفة بعيد بتضحكــلي .. بعد كده إختفـــت جيري من قدامي .. و إختفت كُل حاجة ..
بعد يومــين صحـــيت لـــقيت نفــسي فــي أوضــة كُل حاجة فيها لونها أبيض .. و لقيت واحدة واقفة جـــنبي بـــتقولي : حمد الله ع الســلامة يا قــلبي .. قلقتــينا عــليكـي .. ... طلعت الواحدة دي بعد ما ركزت علياء مرات بابا ..
بعد كده ساعدتني علياء و نانــسي إني أقعد .. بعد كده قُلت :: هــو .. هــو إيـه اللي حــصل .. ؟!
لقـيت نانـسي بتـقول : إحنــا لقـــيناكي قاعدة عند المـــراية اللي عند البــاب اللي بيودي للجنينة و بتصـرخي و بتقــولي إبعدي عني .. سيبيني في حالي و بعد كده أغمي عليكي ..
حُسام : نـــوع جديد ده ولا إيــه يـــا مــيرو .. ؟؟ مش تقولــي آجي أضرب معــاكي .. اللي يضرب لوحده يتعب .. هههههههه ..
بصـــتلهم بــ قرف و سكــت .. بعد كده جــت كـــتيبة من الدكاترة و عملوا الواجــب و زيادة شوية .. و قعدت يــوم تــاني في المـــستشـــفي و بعد كده روحت .. يا دوب وصلت الـــبيت لقـــيت موبايلي مليان رسايل و رنات من إصحــابي ..
لبست بسرعة و أنــا قاعدة قدام المراية بظبط شعري و بحط مكياج .. لقـيت قُدامي واحدة تانية مش أنــا .. لقـــيت جيـــري بنــفس إستايل شعري و لونه .. و نفـــس لبسي و نفــس المكياج اللي أنــا حطاه .. بس الفـــرق إبتسامتها المرعـــبة المرســومة بوضوح في المراية .. متحركـــتش من مكــاني .. مديت إيدي و لمـــست الصورة اللي فــي المـــراية .. و اللي خلاني أقرب أكتر من المراية .. إن ملقتش أي إنعكــاس لإيدي في المراية .. و فجــاة إنفتح باب أوضتي ..
بصـــيت ناحية الباب لقيت نانسي .. ببص في المراية لقيت صورتي عادي .. شيلت إيدي من ع المراية .. و قلت : فيّ حاجة إسمها نخبط ع الـباب ..
نـانسي بــ لا مبالاة :: sorry ... ميزو و لوكا و سيمو تحت عايزيــنكـ ..
مي :: لوحدهم ؟؟
نــانسي : لأ معاهم الـــعفاريت .. و ضحكت بصــوت عالي و خــرجت ..
نزلـــت لقيتهم قاعدين .. إستـــقبلوني إســـتقبال حــار جداً ,, و عرفت إنهم كانوا ممنوعين إنهم يجولي المســتشفي .. أصــل وجودي فيها كان سري للغاية .. و بابا مكانش عايز حد يعرف حاجة ..
و بعد كده طلعت خدت شنطتي .. و بــصيت في المراية .. لقيت صورتي عادي .. بعد كده نزلت .. ركبــنا العـــربية بتاعتي و سابوا عربياتهم عندي في البيت ..
مي : ما هو جراج أبوكوا هو .. وقعدنا نضحكـ ..
بعد كده قالت لوكا ( لارا) في فزع :: إيه ده يا مي .. ؟
مي : إيه .. مالكـ يا سايكو ؟
لوكـا ( لارا) و هي بتبص في مراية العربية في ذعر : ............
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق