الثلاثاء، 2 يوليو 2013

الحلقة 8 من سحر إسود


إترسمت علي وشي معالم الخوف و الرُعب .. و سكــت .. مش فاهمة حاجة .. مش عارفة حاجة .. و فجأة .. محستش بنفسي ولا بأي حاجة .. وقعت و إغمي عليا ..  شُفت ماما بتقولي مش قُلتلكـ إجري .. و سمعت صرخة .. بعد كده فقت علي صوت صاصو ..

صـاصو " مي .. فوقي .. مي .. مـــــــــي "
و رش مياه علي وشي تاني .. بدأت أحركـ عيني ..

و قال صاصو " الحمد لله .. الحمد لله .. إنتي كويسة .. ؟ "
هزيت راسي بمعني إني كويسة .. عدت لحظات من السكوت .. دارت عيني فيها في كُل مكان حواليا ..
صـاصو " جـيري جريت .. معرفش راحت فين "
مي " صـاصو .. هو إيه اللي بيحـصل "
سكـت صاصو و نظرات الألم في عينه ..
صـاصو " هدخل أغير هدومي بسرعة و جاي .. متتحركيش من هنا "


عدت لحظات قليلة حستها كـأنها سنين .. فــضلت أتفرج علي كُل حاجة حواليا من مكـاني .. المكان في الشمس غير المكان بالليل خـالص .. عيني جت علي صورة كبيرة متعلقة لأشخاص مش باينة ملامحهم من بعيد .. جاية أقوم أشوف الصورة .. جه صاصو بهيئة مختلفة تماماً .. لابس عادي زي أي حد .. من غير كُحل .. ولا حلقان .. اللي يشوفه ميقولش عليه من الإيمو خـآآلص .

خـرجت معاه من القـصر و أنا مستغربة .. و ببصله بإستغراب .. شاب ملامحه جميلة جداً .. شكله مستواه كويس .. ليه بيعمل في نفسه كده .. 


صاصو "أنـا عارف إنك مستغربة .. وكان نفسي أفهمك حاجة .. بس أنا مش هقدر "

مي " ليه مش هتقدر "
صـاصو " خـايف "

مي " من إيه يا مصطفي .. ؟ "
صـاصو " آآآآآآ ...... "

مي " من جيري ؟ "
صــاصو في خوف و عصبية " بصي يا مي .. مش هتفهمي .. ولا عُمرك هتفهمي .. واحدة زيك عُمرها ما هتفهم .. أنا لازم أمشي "

و مشي صـاصو بسـرعة و وقف تاكسي و ركب .. ما زلت مذهولة من كلامه .. مفكرتش حتي أمشي وراه بالعربية .. فـضلت مكاني لفترة طويلة .. متحركتش من مكاني غير لما حسيت إني هموت من الجوع .. بقالي مدة مأكلتش حاجة .. اللي حصل لـ لارا و اللي بيحصل دلوقتي نساني كُل ده ..

رُحت علي أقرب محل أكل موجود .. و اللي فاجئني لقيت صاصو هناكـ .. مش رايح ياكل .. ده شغال هناك .. وقفت عشان أطلب الأكل .. بس وقفت ساكتة .. عيني في عين صاصو و محدش فينا إتكلم .. عين صاصو كانت مختلفة .. كانت مليانة بالخوف .. بالحياة و الأمل .. مش الرُعب و البرودة زي لما بنكون مع بعض .. 


إتكلمنا إحنا الإتنين في نفس الوقت و قُلنا نفس الكلمة
" إنت بتلبس عدسات .. ؟ "
" إنتي بتلبسي عدسات .. ؟ "


بعد كده طلبت الأكل .. و قعدت أستني الأكل لغاية ما ييجي  .. لقيت مكتبة قدام محل الأكل خرجت جبت كراسة رسم .. و أقلام .. و رجعت و قعدت وكان لسه الأكل مجهزش .. إتعودت دايماً لما أبقي خايفة أو محتارة .. أرسم أو أغني .. عشان أتشغل شوية عن اللي مخوفني .. فضــلت أشخبط في الورق و مش عارفة أنـا برسم إيه ..
بعد شوية .. الأكل جه .. صاصو هو اللي كان جايبه مع إني حاسة إن ده مش شُغله ..
بصــيت للرسمة اللي رسمتها .. و بص صاصو للرسمة .. بعد كده بصينا لبعض و سكتنا من الذهول .. الرسمة كـانت لجيري .. مكانش ده اللي مخلينا مذهولين .. السبب كـان .. 



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق