الاثنين، 1 يوليو 2013

الحلقة 7 من سحر إسود

و قعدت تضحكـ جيري بـصوت عـالي .. و ضحكتها رنت في كُل حته في القــصر .. و فجأة ، لقت مي إيد بتهزها : مي .. مي .. إيه يا بنتي أنــا بكلمك ..

مي " إيه .. أنــا فين .. ؟ "
لوكا(لارا) " إحنـا في المستشفي .. إنتي نسيتي الحادثة .. العربية اللي خبطتني "
مي إتكلمت في ذهول" و فين جيري يا لارا .. " ؟

" و دي إيه اللي هيجيبها هنا "
" أنــا كُنت معاها في القصر يا لارا "
" بقولك إيه أنــا بخاف .. و بلاش تخوفيني بقي عشان أنـا خايفة من ساعة الحلم اللي حلمته "
" حلم إيه يا لارا "
" إيه لحقتي نسيتي .. إني شُفت جيري في المراية .. و مسكتك قلتلك بلااش جيري يا مي .. بلاش .. "
" لارا ده مكانش حلم .. "

سكت أنا و لارا بدخول الدكتور .. كانت لارا بتبصلي بفزع .. و أنـا قاعدة مش فاهمة حاجة .. اللي فاكراه إني كنت في القصر مع جيري و صـاصو ..
قمت .. مسكت تليفوني .. كلمت صاصو ..

مــي : إنتوا فين دلوقتي ؟
صـاصو : في القصر القديم ..
مي : إســتنوني أنــا جيالكم . .
صــاصو : حد معاكي ..
مي : لآ لوحدي يا صاصو ..
صــاصو : تمام مستنينكـ ..
مي : مصطفي .. الحوار ده محصلش بينا قبل كده ..
صاصو : إسمي صاصو متقوليش الإسم ده .. مستنيــنكـ .. 


و قفل قبل ما أقول أي حاجة .. و فعلاً نزلت و ركبت عربيتي و رحت ع القصر القديم .. كـانوا لوحدهم .. فـضلنا ساكتين .. مقطعتش أنـا السكوت زي المرة اللي فاتت .. جيري هي اللي قطعته و قالت في ثبات ..

جـيري " شُفتي أنـا أقدر أعمل إيه ؟ .. و محدش حس .. كأنه حلم .. صح "
" يعني .. كُل ده مكـانش حلم "
" أيـوة .. تحبي تجربي تاني " و إبتسمت جيري إبتسامة خبيثة
" لا بلاش يا جيري أرجوكي .. بلاش تاني .. بس أنــا عايزة أعرف .. إزاي ؟ "
" سحر .. بس سحر اللي يدخل فيه ميخرجش .. كُل حاجة بتمنها "
" و ليه أنـا اللي بشوف كل اللي بيحصل .. وليه لارا كمان بتشوف اللي بشوفه "
" اللي شاف الموت بس هو اللي هيحس بسهولة .. و إنتي شوفتي الموت في الحادثة بتاعة مامتكـ .. فاكرة .. ؟ "

فـلآش باكـ
مي .. و مامتها .. قاعدين بيضحكوا .. و ..

فجأة مي بتقول .. " كفاية .. متعمليش كده تاني مش عايزة أفتكر .. "
" خلاص براحتكـ أنــا قُلت أفكرك "
" طب و لارا يا جيري شافت الموت إزاي ؟ "
" كُل حاجة في وقتها يا ميرو .. متستعجليش "
" بس أنــا عايزة أفهم "
صرخت جيري بصوت مخيف رن في أرجاء القصر " قُلت كُل حاجة في وقتها "


سكت أنــا من الخوف .. و الرهبة .. مش فاهمة حاجة و عايزة أفهم .. بس خايفة أسـأل .. بعد لحظات من السكوت .. نادت جيري علي صاصو ..
أول مرة بجد أركز مع صاصو .. حسيت في عينيه خوف .. بيطيع أوامر جيري بدون نقاش .. و كأنه مغيب .. مسكت دماغي و ضغطت عليها بقوة .. معقول ده بيحصل ..

قُلت بصوت غير مسموع : " إزاي .. هو فيّ حاجة إسمها سحر .. ؟ "
إبتسمت جيري إبتسامة واسعة و قالت " أيــوة .. فيّ سحر "

إترسمت علي وشي معالم الخوف و الرُعب .. و سكــت .. مش فاهمة حاجة .. مش عارفة حاجة .. و فجأة ..............

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق