الاثنين، 2 سبتمبر 2013

الحلقة 11 من سحر إسود

مي : نعم .. مش فاهمة .. !!
لارا بتفقد أعصابها و بتصرخ بصوت عالي " إنتي السبب .. إنتي السبب "

دخلت الممرضات عشان يهدوها و خرجوني بره .. أنـا السبب .. إزاي .. معرفتش أعمل إيه .. لقيت كُل الناس بتبصلي مع كلمة لارا
" و رحمة شريف اللي قتلتيه يا مي هقتلكـ " .. و مع الكلمة خرجت أجري مـ المستشفي .. خرجت و فضلت أجري أجري أجري .. جريت كتير أوي .. لغاية .. " أنــا فين !! " أنـا في مكـان ضلمة .. مش عارفاه .. فـاضي .. مفيهوش حد غيري .. نزلت علي رُكبتي .. و غطيت وشي بإيدي و قُلت بصـوت واطي أوي

" هو إيه اللي بيحـصل ده " .. و بدأت أعيط بصوت عالي .. و فجأة سمعت صوت عارفاه كوبس أوي ..
 " إعتبريه سحر " .. من غير مـا أشيل إيدي من علي وشي همست و قُلت " جـيري "
جيـري " مُفاجآة مش كده .. ههاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها "
وقفت و عدلت نفسي .. و مسحت دموعي .. و قُلت في سُخرية
مي " أبداُ خالص .. ده أنا حتي مستنياكي " و بصيت وراها و قُلت " إنتي و صاصو .. ممكن تفهميني إيه اللي بيحصل "
جيري " لسه مش جاهزة .. "
" وهجهز إمتي "
" معرفش .. علي حسب .. "
" علي حسب إيه ؟! .. و لــيه بشوف اللي بشوفه ده .. و إنتي مين "
" ميرو .. حبيبتي .. إنتي هنا بتسمعي الكلام و بس .. متسأليش "

و لسه هـتكلم و هرد عليها .. لقيت صاصو بيشاورلي إني أسكت من غير ما جيري تاخد بالها .. فــ سكِت ..
جيري " صاصو ..  خُدها إديها لبس و ظبطها .. مش عايزة حد ياخد باله .. و متبقاش غبي زي اللي قبلكـ "
بص صاصو لجـيري في خوف و قال " حـ حـاضر .. "

مد صاصو إيديه ليا عشان أقوم معاه .. هو ده الولد الطيب اللي شُفته في المطعم .. اللي عينيه مليانه خوف و طيبة .. و حُب كبير أوي .. مديت إيدي و مسكت إيده .. كانت أول مرة أي ولد يمسكـ إيدي .. بس مكنتش خايفة .. حسيت بالأمان .. بس اللي مش فاهماه .. ليه واحد طيب أوي كده متورط مع جيري في حاجة مؤذية زي السحر .. و ليه خايف منها و بيسمع كلامها ..

دخلنا في شوراع ضيقة جداً و كُل شوية بتضيق .. و بعد كده خدني صاصو و دخلنا في بيت قديم أوي .. و ضيق أوي .. مشينا في طرقة طويلة و ضيقة و وصلنا لباب صغير .. إداني صاصو جاكيت و كاب لونهم أسود و خلاني ألبسهم و شاورلي عشان أعدي من الباب .. كان لازم أوطي عشان أقدر أدخل فيه .. دخلت فيه لقيت نفسي في شارع واسع .. و فيّ ناس كُلهم شبه جيري .. نفس الإستايل الإسود المخيف و المقرف أحياناً للـ الإيمو ..

صـاصو " أهـلاً بيكـي في مدينتنا المتواضعة .. " سحـر إسود "
مسكني صاصو من إيدي .. و مشي قُدامي .. و أنـا ماشية مذهولة من المكان حواليا .. المكان مش من القرن ده .. تحس إنه من أيام البشوات بتوع زمان .. زمان أوي كمان .. و إحنـا ماشيين كان في لوحة في ميدان واسع مكتـوب عليها كلام بس حد معدل عليه و بقي مكتوب " مرحباً بيكم في مدينة السحر الأسود Welcome Devils " ..

آخدني صاصو لبـيت كبير أوي .. و فتح الباب و دخل و قفل الباب بأقفال كتير مش عارفة ليه بالظبط .. و طلع هو الدور التاني .. و أنــا فضولي طبعاً خلاني أتفرج ع المكان .. الشبابيكـ كُلها عليها ستاير غامقة و طويلة و تقيلة أوي .. و الشبابيكـ عليها أقـفال كتير و شكلها متفتحتش من زمـان أوي .. نزل صاصو بهدوم و مكياج .. و قالي
 " طبعاً إنتي عارفة هتعملي إيه .. بلاش تطلعي فوق .. إدخلي الأوضة اللي وراكي دي أحسن مكان ليكي .. و أنـا هستناكي هنا "
مي " أوك يا صاصو "
و أنـا ماشية وقفني و قالي " إوعي تفتحي أي شبـاكـ أو ستارة .. و متطلعيش الدور التاني أبداً غير و أنـا معاكي "
قُلت بإستغراب " حــاضر "
و دخلت و غيرت و خرجت و عملت مكياج زي بتاع الإيمو .. لقيت صاصو قاعد بره و ماسكـ صورة فـي إيده .. شالها في جيبه أوي مـا شافني ..
مي " صـاصـو .. ممكن تفهمني إيه اللي بيحصل "
صاصو " هفهمكـ .. بس متقوليلهاش إني قُلتلكـ "
" حـاضر .. فهمني .. "
صــاصو " بصــي يا ستي " ...............................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق