كان لازم أوافق عشان معنديش إختيار .. دخلت الأوضة .. و قفلت الباب بالمفتاح .. و حطيت وراه كرسي .. و نمت ع الكنبة و فـضلت أفكر في كُل اللي بيحصـل لحد ما رُحت في النوم .. و بدأت أشوف حاجات غريبة .. و أحس بحاجات أغرب .. شُفتهم قاعدين قربت منهم عشان أسمع .. إتفاجأت بالناس الموجودة كـــانوا جيري .. و عم مصطفي .. و ست مش شايفة وشها .. وراجل معرفوش .. لابسين لبس زمان ..
الست بصوت عالي : إنتي عايزة إيه من ولادنا .. ما تسيبينا في حالنا بقي ..
جيري ببرود : إنتوا اللي جيبتوني و اللي يحضر العفريت لازم يصرفه .. ولا إيه يا كمال ..
كمال : سيبي الولاد في حالهم يا جيريمان .. كفاية أوي اللي حصل بسببك .. إحنا مش هنعيش في قرفك ده طول حياتنا ..
جيري بعصبية : أنـا متعلمتش كل ده بمزاجي .. أنـا عرفته عن طريق ماما .. ماما يا كمال ولا نسيتها ..
كمال : منسيتش حاجة .. و عمر ما أمي كانت زيك أبداً .. إنتي شيطان .. و كل اللي عملته أمي إنها حاولت تحمينا منكـ .. إنتي إزاي أختنا ..
جيري : الأولاد .. قدامكوا إسبوع و الولد و البنت يكونوا عندي .. و إلا .. هاخدهم بطريقتي ..
الست : هبلغ عنك البوليس و هيجوا يقبضوا عليكي ..
جيري : خليهم يدخلوا هناكـ و يبقي إعملولهم العزا علي حسابكـ .. سـلام .. و الولد و البنت هاخدهم يعني هاخدهم ..
و قامت جيري و سابت المكان و مشيت ..
الست و هي منهارة : هعمل إيه يا كمال .. مبقتش عارفة أعمل إيه :'(
عم مصطفي : أنـا قلتلكوا بلاش السكة دي .. آدي النتيجة .. الولد و البنت هيروحوا من إيدكوا .. زي ما راح جيريمان و جميل ..
الست : يا عم مصطفي أمي كانت دايماً تقول ده اللي هيربطهم ببعض و يحميهم .. ليه حصل كُل ده ..
عم مصطفي : عشان ده طريق غلط و خطر .. و ملهوش آمان .. ده سحر و مش أي سحر .. ده إسود و من سواده كل اللي دخلوا فيه إتعموا !
كمال : و العمل إيه دلوقتي .. العيال هيضيعوا لو جيريمان خدتهم .. هنحميهم إزاي؟
عم مصطفي : نوديهم القصر القديم ..
الست : و لو قدرت توصلهم هناك هنعمل إيه ؟!
عم مصطفي : يبقي مفيش غير حل واحد ..
كمال و الست : إيه هو ؟!
عم مصطفي : ندخل بيهم هناكـ .. و نحبسها جوه .. و نخرج إحنا ..
الست : و .. ولو ملحقناش نخرج .. ؟!
عم مصطفي : المهم الولاد تخرج .. ولا إيه .. ؟!
كمال : أيوة المهم الولاد تخرج ..
عم مصطفي : يبقي هو ده اللي الحل الوحيد ..
و بعد كده سمعت صوت أطفال بتعيط .. و قامت الست بسرعة عشان تشفوهم .. أول ما شوفت وش الست إتفزعت .. دي .. دي ........
الست بصوت عالي : إنتي عايزة إيه من ولادنا .. ما تسيبينا في حالنا بقي ..
جيري ببرود : إنتوا اللي جيبتوني و اللي يحضر العفريت لازم يصرفه .. ولا إيه يا كمال ..
كمال : سيبي الولاد في حالهم يا جيريمان .. كفاية أوي اللي حصل بسببك .. إحنا مش هنعيش في قرفك ده طول حياتنا ..
جيري بعصبية : أنـا متعلمتش كل ده بمزاجي .. أنـا عرفته عن طريق ماما .. ماما يا كمال ولا نسيتها ..
كمال : منسيتش حاجة .. و عمر ما أمي كانت زيك أبداً .. إنتي شيطان .. و كل اللي عملته أمي إنها حاولت تحمينا منكـ .. إنتي إزاي أختنا ..
جيري : الأولاد .. قدامكوا إسبوع و الولد و البنت يكونوا عندي .. و إلا .. هاخدهم بطريقتي ..
الست : هبلغ عنك البوليس و هيجوا يقبضوا عليكي ..
جيري : خليهم يدخلوا هناكـ و يبقي إعملولهم العزا علي حسابكـ .. سـلام .. و الولد و البنت هاخدهم يعني هاخدهم ..
و قامت جيري و سابت المكان و مشيت ..
الست و هي منهارة : هعمل إيه يا كمال .. مبقتش عارفة أعمل إيه :'(
عم مصطفي : أنـا قلتلكوا بلاش السكة دي .. آدي النتيجة .. الولد و البنت هيروحوا من إيدكوا .. زي ما راح جيريمان و جميل ..
الست : يا عم مصطفي أمي كانت دايماً تقول ده اللي هيربطهم ببعض و يحميهم .. ليه حصل كُل ده ..
عم مصطفي : عشان ده طريق غلط و خطر .. و ملهوش آمان .. ده سحر و مش أي سحر .. ده إسود و من سواده كل اللي دخلوا فيه إتعموا !
كمال : و العمل إيه دلوقتي .. العيال هيضيعوا لو جيريمان خدتهم .. هنحميهم إزاي؟
عم مصطفي : نوديهم القصر القديم ..
الست : و لو قدرت توصلهم هناك هنعمل إيه ؟!
عم مصطفي : يبقي مفيش غير حل واحد ..
كمال و الست : إيه هو ؟!
عم مصطفي : ندخل بيهم هناكـ .. و نحبسها جوه .. و نخرج إحنا ..
الست : و .. ولو ملحقناش نخرج .. ؟!
عم مصطفي : المهم الولاد تخرج .. ولا إيه .. ؟!
كمال : أيوة المهم الولاد تخرج ..
عم مصطفي : يبقي هو ده اللي الحل الوحيد ..
و بعد كده سمعت صوت أطفال بتعيط .. و قامت الست بسرعة عشان تشفوهم .. أول ما شوفت وش الست إتفزعت .. دي .. دي ........
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق